Nawet co trzeci autobus elektryczny w UE został zbudowany w Polsce?

Z danych pozyskanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2018 roku Polska była największym unijnym eksporterem autobusów elektrycznych – nasz udział wynosił ponad 36%! Największymi odbiorcami polskich elektrobusów były w pierwszej kolejności Czechy i Włochy, następnie Rumunia oraz Niemcy, a kilka procent trafiło również poza Unię Europejską, do Norwegii i na Ukrainę. 

W ciągu zaledwie kilku lat staliśmy się jednym z wiodących producentów autobusów elektrycznych w Europie, opierając naszą siłę między innymi na krajowym producencie Solaris (Solaris Urbino Electric), produkującym swoje autobusy w Bolechowie koło Poznania. Warto jednak zauważyć, że również zagraniczni inwestorzy coraz częściej polegają na lokalizacjach w Polsce, jak choćby Volvo we Wrocławiu (Volvo 7900 Electric). Wynika to między innymi z silnego popytu na niskoemisyjne autobusy w polskich miastach, które z roku na rok coraz aktywniej walczą z doskwierającym smogiem. Wysoki poziom zanieczyszczonego powietrza zmusza sektor publiczny do inwestycji w przyjazne dla środowiska rozwiązania transportowe. Polska Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) szacuje, że w nadchodzących latach zapotrzebowanie na autobusy elektryczne osiągnie skalę 800 sztuk.   

<< wróć do listy artykułów