Czyżby koszty baterii spadły poniżej 100 USD/kWh?

Koncern VW pokazuje 2 nowe pojazdy elektryczne na targach IAA we Frankfurcie.
Pierwsze zaprojektowane do masowej produkcji EV Volkswagena, oparte na modułowej platformie MEB, zostały zaprezentowane podczas tegorocznego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. Główne portale informacyjne – od CNET do Wall Street Journal – donosiły, że elektryfikacja jest dominującym tematem tegorocznych targów motoryzacyjnych IAA Frankfurt.

VW ID.3 to pięciodrzwiowy hatchback z trzema opcjami pojemności akumulatora. W wersji podstawowej jest to bateria o mocy 45 kWh, która zapewnia zasięg 205 mil/328 km (zgodnie z WLTP). Wersja średnia dysponuje mocą 58 kWh i zasięgiem 261 mil/420 km, a największa – 77 kWh i zasięgiem 342 mil/550 km. Moc silnika, umieszczonego przy tylnej osi, wynosi 204 KM (150 kW), a pojazd osiąga maksymalny moment obrotowy 310 Nm.

Volkswagen nie podał czasu przyspieszania od 0 do 60 km/h, ale jego przedstawiciele twierdzą, że nowy EV „przyspiesza błyskawicznie” i ma elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 100 mil/h (160km/h). Produkcja ma rozpocząć się w listopadzie, ale marka twierdzi, że już w tej chwili ma na koncie ponad 30 tysięcy zamówień. W Niemczech wersja podstawowa będzie prawdopodobnie kosztować poniżej 30 tys. EUR. Zła wiadomość? Nie ma planów sprzedaży ID.3 w USA.

Niemcy jednak nie zapomnieli o Stanach Zjednoczonych. We Frankfurcie pokazana została także zamaskowana wersja produkcyjna ID.4 CROZZ – crossovera, który najprawdopodobniej trafi na rynek amerykański w 2020 roku. Będzie to model z napędem na wszystkie koła, akumulatorem 83 kWh i zasięgiem do 300 mil/ 480 km. VW planuje zaoferować moc ładowania 150 kW DC.

Już w ubiegłym roku Volkswagen zapowiedział, że rozpocznie budowę ID CROZZ i BUZZ ID w USA w 2022 roku. Firma ogłosiła inwestycję w wysokości 800 milionów dolarów w fabrykę Chattanooga w Tennessee. Wszystko to, aby przygotować się do produkcji dwóch nowych pojazdów.
Tymczasem kierownictwo Volkswagena zaznacza, że dzięki ekonomii skali, koszt akumulatora ID.3 spadł poniżej poziomu 100 USD/kWh. Wiele osób z branży uważa to za punkt zwrotny, w którym EVs stają się bardziej przystępne cenowo niż pojazdy spalinowe.

Ralf Brandstätter, dyrektor operacyjny marki Volkswagen, nie był zaskoczony kiedy New York Times zapytał, w jaki sposób osiągnięto takie wyniki. Jedyną odpowiedzią był uśmiech i zapewnienie, że Volkswagen jest firmą, która „chce zapewnić dostęp do elektromobilności dla wszystkich”.

Jednak inny manager, który prosił o zachowanie poufności, powiedział, że „firma płaci za jeden akumulator mniej niż 100 $ / kWh” (oczywiście NYTimes nie doprecyzował, czy podany koszt odnosi się do ceny ogniwa czy całego pakietu akumulatorowego).

Analitycy przewidują, że w 2020 roku w Europie liczba rejestracji e-samochodów ulegnie podwojeniu

10 września 2019 r.

Matthias Schmidt, analityk motoryzacyjny, w swoim najnowszym raporcie przewiduje, że w 2020 r. liczba rejestracji pojazdów elektrycznych ulegnie podwojeniu (w porównaniu do roku 2019). Według jego oceny rynek europejski w 2019 r. jest w stanie przyjąć nawet ponad 300 000 samochodów elektrycznych. Oznacza to, że według jego szacunków w 2020 roku możemy spodziewać się nawet 600 000 rejestracji samochodów elektrycznych na terenie całej Europy.

Jego tezę potwierdza fakt, że od początku roku, z miesiąca na miesiąc, rosła sprzedaż aut elektrycznych na terenie Europy. W ciągu sześciu z siedmiu minionych miesięcy zaobserwowano wzrost sprzedaży o ponad 80%. W porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, wielkość sprzedaży w lipcu 2019 r. wzrosła prawie dwukrotnie (+ 96,7% w porównaniu do lipca 2018).

W pierwszej połowie roku, od stycznia do czerwca, na terenie Europy zostało zarejestrowane i sprzedane jakieś 160 652 samochodów elektrycznych. Rosnący trend pozwolił wraz z końcem lipca osiągnąć liczbę aż 183 931 zarejestrowanych aut. Możemy spodziewać się, że do końca sierpnia 2019 r. liczba rejestracji przewyższy wynik, który osiągnęły auta elektryczne na przestrzeni całego ubiegłego roku. Warto jednak podkreślić, że celem jest zarejestrowanie sprzedaży 300 000 pojazdów do końca roku.

W 2019 roku sama Grupa Volkswagen chce wypuścić na rynek międzynarodowy ponad 300 000 samochodów elektrycznych. Biorąc pod uwagę również plany innych producentów, możemy spodziewać się, że obecny rok będzie prawdziwym skokiem produkcyjnym w stosunku do lat ubiegłych. Szacuje się, że tempo wzrostu liczby aut elektrycznych będzie nawet o 80% wyższe w porównaniu do 2018 r.       

Gwałtowny wzrost producentów i rozwój napędów pozwala na osiąganie limitu 95g CO2 / km dla wszystkich nowych samochodów osobowych. To koresponduje z 3,6 litra oleju napędowego i 4,1 litra benzyny na 100km. Osiągnięcie tego poziomu w całej flocie będzie dużym wyzwaniem.

Jednak Schmidt zauważa: „Mimo że wzrost EV pozostaje wysoki, napędzany wprowadzeniem modelu Tesla 3, wprowadzeniem na rynki miast znacznej floty pojazdów car-sharingowych i nowymi ciekawymi modelami, m.in. Hyundai/Kia, rynek jest trudny i pozostaje wyzwaniem”.

Dane BNEF: ponad 2 miliony pojazdów elektrycznych sprzedanych w 2018 r. Szacuje się, że do 2040 roku samochody elektryczne powinny stanowić 57% całej sprzedaży.
Bloomberg New Energy Forecast, https://electrek.co/2019/05/15/evs-57-percent-2040/

VW i Northvolt: 16-GWh fabryka akumulatorów w Salzgitter staje się rzeczywistością

Volkswagen i Northvolt utworzyły spółkę joint venture z udziałami 50/50, chcąc rozpocząć budowę zakładu produkcji akumulatorów litowo-jonowych w Salzgitter w Dolnej Saksonii. Budowa wystartuje w 2020 r., a już w 2023 lub 2024 r. planowane jest rozpoczęcie masowej produkcji z 16 gigawatowymi godzinami rocznej produkcji.

Otwarcie Centrum Doskonałości w Salzgitter nastąpi prawdopodobnie pod koniec września. Centrum odgrywać będzie ważną rolę w drodze do uprzemysłowienia produkcji ogniw akumulatorowych. Wtedy też ogłoszone zostaną dalsze plany grupy Volkswagen odnośnie akumulatorów i odpowiedzialności,  jaka wiąże się z koniecznością recyklingu ogniw.

VW i Northvolt koncentrują się na wydajnej produkcji ogniw w Europie

Zgodnie z planem VW z maja 2019 r.wszedł w joint venture z Northvolt. Ze względu na kapitałochłonność inwestycji w produkcję ogniw, wraz z partnerami zostaną utworzone tak zwane gigafabryki, ze szczególnym uwzględnieniem możliwych lokalizacji w Niemczech.

W kolejnej fazie Grupa planuje budowę zakładów produkcji akumulatorów Li-Ion i ogniw stałych (Solid-State) – oba w Europie. Partnerstwo z amerykańską firmą QuantumScape stanowi integralną część strategii dotyczącej akumulatorów Grupy, szczególnie pod kątem ogniw Solid-State.

Dlatego Volkswagen i Northvolt kontynuują rozwój wysokowydajnej produkcji ogniw w Europie i wzmacniają współpracę. Budowa fabryki ogniw akumulatorowych w Salzgitter w Niemczech jest dużym krokiem w kierunku rozwoju technologii produkcji ogniw akumulatorowych w Niemczech.” – Stefan Sommer, Dyrektor ds. zakupów w Volkswagen i członek rady nadzorczej Northvolt.

Umowa została podpisana w czerwcu. Część z około 900 milionów euro zainwestowanych przez Volkswagena weszła do spółki joint venture. Kolejna część trafiła bezpośrednio do Northvolt AB w Szwecji. W zamian Volkswagen otrzymał około 20 procent udziałów szwedzkiego producenta akumulatorów i miejsce w Radzie Nadzorczej.

„Powstająca w Niemczech Gigafabryka, uruchamiana we współpracy z Volkswagenem, pozwoli Northvolt zwiększyć zdolności produkcyjne ogniw akumulatorowych, tworzonych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Będzie to miało duży wpływ na elektryfikację w Europie” – powiedział Fredrik Hedlund, prezes zarządu nowej spółki, były dyrektor ds. strategii w Northvolt AB.

Z godnie ze strategią elektryfikacji, od 2025 r. Grupa Volkswagen będzie miała roczne zapotrzebowanie na ponad 150 gigawatogodzin w samej Europie i drugie tyle w Azji.

Dopiero w marcu 2019 r. Grupa VW ogłosiła, że będzie współpracować z Northvolt w zakresie badań nad ogniwami akumulatorowymi w ramach konsorcjum. Konsorcjum chce skupić się na całym łańcuchu wartości baterii – od surowców, po technologię ogniw i recykling. Pierwszym wyznaczonym celem jest znacznie bardziej kompleksowe budowanie kompetencji w zakresie produkcji ogniw. Obecnie są one analizowane w ramach wspólnego przedsięwzięcia.

Źródło: Volkswagen AG – komunikat prasowy z dnia 6 września 2019

<< wróć do listy artykułów