Inteligentne źródła zasilania to rozległa i bardzo ciekawa tematyka. Chętnie podzielimy się wiedzą i doświadczeniem, jakie zdobyliśmy przez lata działalności na rynku. Zajrzyj do naszych artykułów i dowiedz się więcej.
Inteligentne źródła zasilania to rozległa i bardzo ciekawa tematyka. Chętnie podzielimy się wiedzą i doświadczeniem, jakie zdobyliśmy przez lata działalności na rynku. Zajrzyj do naszych artykułów i dowiedz się więcej.
Artykuły, 28 stycznia, 2020
Według firmy konsultingowej BNEF (Bloomberg New Energy Finance), specjalizującej się w źródłach energii, średnie koszty energii (kWh) w ogniwach litowo-jonowych spadły w 2019 do poziomu 156 US$/kWh.
W porównaniu do sytuacji z 2010 (koszt 1kWh – 1100$) jest to aż 7-krotny spadek!
Osoby zajmujące się badaniem i analizą rynku twierdzą, że obniżki udało się osiągnąć dzięki rozpoczęciu produkcji na masową skalę. Efektywne okazało się również wprowadzenie nowych rodzajów systemu chemicznego akumulatorów NCM i NCA, charakteryzujących się zwiększoną zawartością niklu w katodzie (Nickel-rich systems). Baterie są wydajniejsze energetycznie, zapewniając zwiększony zasięg jazdy, a przez to wzmożone zainteresowanie i wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych.
Szacunki prowadzone są oczywiście w odniesieniu do analiz rynku samochodów elektrycznych. Temat nieustannie rozbudza wiele emocji zarówno wśród kierowców, jak i największych światowych koncernów samochodowych, ewidentnie napędzając rozwój branży zasilania akumulatorowego.
W latach 2020-2030 spadek cen ogniw będzie wynikał z niższych kosztów produkcji oraz kolejnego wzrostu sprzedaży – obok branży samochodowej spodziewany jest duży rozwój w dziedzinie magazynowania energii. W rzeczywistości będzie to kolejny skok efektywności, wynikający z ogromnej skali produkcji.
Równolegle oczekiwane są przełomowe patenty dotyczące nowych generacji ogniw z elektrolitem stałym (All Solid State Batteries), z nowymi katodami i anodami wykonanymi z krzemu i litu. Zmiana da użytkownikom akumulatory o znacznie większej energii, czyli zwiększonych zasięgach jazdy (docelowy wzrost nawet o 100%), a przy tym znacznie bezpieczniejsze w użytkowaniu w aspekcie przegrzania i możliwego zapłonu.
Jeżeli zakładane tempo rozwoju technologii zasilania zostanie utrzymane, to do 2025 roku średnia wartość za kWh powinna wynieść 100 dolarów. Wartość tę uznaje się za cenę energii w akumulatorach, która umożliwi zrównanie kosztu produkcji samochodów elektrycznych z samochodami spalinowymi.
Prognozy przygotowane przez BNEF USA i inne światowe agencje badawcze w elektrotechnice (jak np. Avicenne Energy Francja) wskazują, że w 2030 roku zapotrzebowanie na energię w akumulatorach osiągnie wartość od 1,2 TWh (scenariusz bazowy) do 2TWh (scenariusz optymistyczny), przy poziomie 590GWh w roku 2018.
Finansowo cały rynek akumulatorów osiągnie wartość nawet około 170mld $, wobec 80mld $ w 2018.